Dodano produkt do koszyka

« Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka »

Na co zwrócić uwagę kupując w sklepie internetowym. Co powinien zawierać regulamin sklepu?

Zakupy internetowe systematycznie wypierają sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Decyduje o tym przede wszystkim wygoda, szybkość i nieograniczony asortyment. Często także konkurencyjna cena, gdyż sieciowe sklepy łatwo konkurują ze stacjonarnymi, które muszą podnosić marżę o koszty lokalowe i pracownicze. Jednak w kupując w sklepie internetowym nie zawsze możemy cuć się bezpiecznie? Na co zwrócić uwagę? Co powinien zawierać regulamin sklepu?


Bezpieczne transakcje
Każdy sklep internetowy może być podatny na włamania hakerów. Zdarza się, ze numery kart kredytowych czy dane klientów padają łupem takiej cyberprzemocy. Jednak zdecydowana większość sklepów gwarantuje nam bezpieczeństwo transakcji, jeśli i my zachowanie odpowiednie środki bezpieczeństwa.
Kupując u nieznanego sprzedawcy z ogłoszenia np. na portalu aukcyjnym możesz zawsze zmniejszyć ryzyko oszustwa poprzez sprawdzenie informacji o nim. Zwykle wystarczy sprawdzić opinie i komentarze o sprzedającym. Jeśli są one z krótkiego okresu czasu mogą być sfabrykowane. Po wygraniu aukcji dokładnie sprawdź czy podany numer konta zgadza się z tym, jaki widniał na stronie aukcji. Zawsze też można poprosić o wysyłkę towaru za pobraniem i zapytać o możliwość zwrotu towaru.


Bezpieczne zakupy w sklepie internetowym
Wybierając zakupy w sklepie internetowym mamy możliwość prześledzenia jego opinii na portalach opiniujących. Jest ich całkiem sporo, więc komentarze dotyczące zakupów w tym miejscu, z którego chcieliśmy skorzystać, powinny być przynajmniej na kilku z nich. Dodatkowo  bezpieczeństwo transakcji gwarantuje szyfrowana wersja protokołu http, czyli https, który w niedługim czasie ma być standardem. Zapobiega on przechwytywaniu i zmienianiu przesyłanych danych. Protokół https mają wszystkie banki i sklepy internetowe, które chcą gwarantować najwyższą jakość świadczonych usług.
Według polskich przepisów przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały  o swoich danych identyfikacyjnych i adresie, adresie ewentualnych reklamacji, cenie przedmiotu kupna wraz z podatkiem opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, sposobie i terminie zapłaty, procedurze reklamacyjnej, sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi kupujący.


Regulamin sklepu internetowego
Według polskiego prawa każdy e-sklep musi posiadać swój regulamin i udostępniać go nieopłatnie klientom przed zawarciem umowy. Na żądanie klienta musi być on udostępniony do pozyskania, odtwarzania i utrwalania jego treści. Jeśli jakieś postanowienie nie zostało zawarte w regulaminie, nie może być wiążące dla konsumenta. Wszelkie informacje muszą się zatem znajdować w regulaminie.
Prawidłowy regulamin sklepu internetowego powinien zawierać wszystkie informacje wymagane przez obowiązujące przepisy prawa oraz powinien określać rodzaje i zakres świadczonych usług, warunki ich świadczenia (w tym wymagania techniczne), warunki zawierania i rozwiązywania umów oraz tryb postępowania reklamacyjnego. Regulamin taki nie może też zawierać tak zwanych klauzuli abuzywnych czyli niedozwolonych postanowień umownych.
Bardzo ważne jest, aby sprzedając w sieci w regulaminie sklepu internetowego odpowiednio zapisać kiedy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży. Przy rozstrzygnięciu czy złożone zamówienie wiąże strony ważne jest określenie czy wystawienie produktów do sprzedaży na stronie sklepu internetowego stanowi ofertę czy też zaproszenie do zawarcia umowy, ponieważ w sytuacji, gdy umowa została zawarta sprzedawca nie może anulować zamówienia. Warto przy tym pamiętać, że prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od doręczenia towaru stanowi szczególne uprawnienie każdego konsumenta dokonującego zakupu na odległość np. przez stronę www sklepu internetowego i nie ma od niego odstępstw.


Bezpieczeństwo danych osobowych
Przetwarzanie przez sklep internetowy danych osobowych klientów odbywa się na podstawie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Po zakończeniu sprzedaży sprzedający nie może korzystać z danych osobowych. Mogą one być jedynie wykorzystane do celów rozliczenia się z zakupu, reklamy, badania rynku czy też określenia preferencji, a wyniki takich badań muszą służyć polepszeniu jakości usług sprzedającego. Z tego też powodu nie musimy się bać, czy nasze dane osobowe nie są wykorzystywane w innych celach. Jeżeli jako konsument mamy wątpliwości związane z ochroną własnych danych osobowych, można skontaktować się z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych.

Data publikacji: 30.06.2017 08:56:00

Zaloguj się aby skomentować

ul. Wojewódzka 3e
58-560 Jelenia Góra
tel. 508 234 074
tel. 757 657 774
Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać zniżki oraz informacje o promocjach i wyprzedażach.